Igen, végre leírom, meg befejezem a leírását az elmentett vallomásoknak.
1 hete úgy döntöttem tömegközlekedek, mert hiszem, hogy az jó. Általában autóval, taxival járok. Külvárosiként a belváros kb. 1,5 óra BKV-val
Villamossal Etelétől a Kálvin térig szerintem egy kellemes túra, szombat kora este, nincs is nagy forgalom. Át a Dunán csodálatos. Budapest gyönyörű város és csak szépül, megújul, szeretem. A villamos elfogadható, észre sem veszem milyen, mert az utat nézem. Aki naponta itt utazik biztos nem veszi észre az apróságokat, érthető.
Kálvin tér felújított díszkövei, téralkotásnak elmenő villamosmegálló, amibe a régi 4-6 villamos szerelvénye nem illik, de nekünk ez van.
A katasztrófa a metróban kezdődik. Felszín alá le, relatíve olyan, mintha kitakarítottak volna. A bajok kezdete. A BKV úgy látszik bevezette a preventív büntetést. Ugyebár a fehér vonaltól kell jegy, ezért az ellenőr a lemenő mozgólépcsőnél ellenőriz. Ellenőr, az gondolom egy ember, aki ápolt, kulturáltan köszönni képes, udvariasan megszólít és tudja a köszönöm szót kb. 4 nyelven. Nem kell a nyelvi izlelőbimbók fiziológiáját érteni, de a metró működési elvét sem. Na itt ez úgy néz ki, mintha a zajtól aludni nem képes alkoholista lecsúszott hajléktalan gondolja tesz a világért és az mindjárt hálás is lesz szolgálataiért. 3 törpeogre 1 hétnyi borostával, láthatóan koszos kezekkel, sárga fogak, 1 hetes hagymás szalonna szag, ahogy köztük elhaladok és egymáshoz beszélnek érthetetlen akcentusban. Szerintem nincs felvételi követelmény. Ekkor már sejtettem, nem jó irány. Mozgólépcső le.
Kb. 12-14 éve felhagytam a békávézással, mert nem volt praktikus vagy elég gyors vagy mert elkényelmesedtem. A metróval utaztam aktívan, amikor mégcsak az Árpád-hídig járt, láttam a Népliget körüli egykori CASCO világító reklámot, stb. Az elmúlt évtizedben csak ritkán vettem igénybe, akkor is inkább a felszíni egységeket. A Combino szerintem egy tuti gép. Csendes. relatíve kényelmes, nem ugrál, nem akar szétesni, nincs lépcső, stb.
Közben leértem. A peronoknál a félhomályban próbálom megtalálni a megfelelő irányt. A bezártságérzeten a fény kevéssége mellett az állott levegő sem segít friss oxigénhez juttatni a fejem. Csak most nézek körül. ITT NEM VÁLTOZOTT SEMMI 10 ÉVE!!! Avitt? Ez egy lepukkant putri befordult alkalmazottakkal. Még be sem szálltam a szállítókocsiba, már nem akarok itt lenni. Legalább kitakarítanának néha. A neon lámpatestekben látható rovar tömegsírok első tetemei még utolsó látogatásomkor kerültek oda. Ez undorító.
Nincs késő, nincs nagy forgalom. A Kálvin tér megálló olajszerűszínű falán levő fekete betűket még egy marketingesnek sem jutott eszébe világosra cserélni, hogy el lehessen olvasni. A jó pesti utazó fejből segít az orosz túristacsaládnak, hány megálló a nyugati. 10 percet várok a szerelvényre.
Jön a kék szörny, beszállok. Ezt se festette senki vagy 30 éve, szép napszítta matt kék. Zene, hang a régi, az ajtó csattanás határozottsága is. De miért zörren az összes belső panel erre egyszerre? Nincs meghúzva a csavar? Nincs, az egész úron az érzés, hogy ez most szét fog esni, itt pusztulok. Használom az utolsó innovációt, a térerőt és sms-ben búcsúzom a családtól.
Első megálló Ferenciek tere. A közepén az építési zöld elkerítésre 20 évre visszamenőleg emlékszem. Talán még nem fejezték be? A piros falak már szürkésbarnásak, a látvány siralmas.
Robogunk tovább a szellemkastély járatával.nézem az utasokat, mit csinálnak. Senki se mosolyog, mondjuk nincs is miért. Egy lány, nem illik ide, lerakja a telefont, hogy tovább ipodozzon. Vastag pulcsi a dzseki alatt, de a dereka kilóg, mikor feláll, hogy az ajtóhoz csoszogjon a papucsában és 3/4-es nadrágjában? Öngyilkosjelölt, neki se kell nyugdíjat spórolni. Az orosz család látszik, nem először utazik. Nem kísérelnek meg beszélgetni. A rémes csattogás és kattogás, amit a helyváltoztatásunkra kirendelt fémszörny ad ki magából, nem társa az emberi kapcsolatoknak.
Deák tér, nem bírom soká. A falon az a betűs minta. Valamikor fehér volt a háttere, emlékszem, amikor csinálták. Most szürke, a többi részlettel nem idézem magam. Utazom tovább a retro járaton.
Azt gondolná valaki, hogy ez amolyan 80-as évek utánérzés, de nagyon nem. Akkor ez működésre. emberek szállítására alkalmas környezet és eszköz volt csak azóta le lett lakva, el lett használva és nem gondozta senki.
Lassan, de biztosan eljutok a Nyugatiba, nem megyek tovább, sokkot kaptam, elég volt, menekülök. A mozgólépcső nyomorában felfelé fordított tekintettel vágyok ki. Már tudom, irány a West End, jót tesz majd az éles váltás. DE JAJ! Siralom és szégyen! A vízesés csak egy nedves fal, párás aluljáró büdös alsó szint. Nembaj, megkeresem a nyugatot, a 21. századot, megyek be a belsejébe, de nincs változás, elhasználódott, kopott, szürke, kevés fény, megszűnik a pára, helyét átveszi a gyorséttermek szaga. Van nyüzsgés, a közönség nagy része volt KGST. Érdekes, itt szokás, hogy mindenki peckesen egy levegővétellel a bejáratnál közlekedik. Qva májerek, feszülnek, mint az idegeim ahogy őket nézem. Katasztrófa!
Igazából nem az a baj, hogy valami régi, hanem az, hogy nincs karbantartva. Nem kell 4-es metró, ha ezeket sem tudják üzemeltetni. A metrókocsik nem csúnyábbak, mint Rómában vagy máshol csak ott humánszállításra alkalmasak. Nem fél bennük az ember. Nem érezném szakadt elrombolandó rossznak a metrót, ha fény lenne benne. A lámpatestek kitakarításával, mea culpa, cseréjével dupla fényerőt lehetne elérni. éjszaka ki kéne nyitni vagy a szellőztetőt felülvizsgálni, hogy ne legyen büdös.
Ez hazánk betegsége. Építünk valamit, aztán feléljük, szarni rá. Szarni a közösségre, szarni mindenkire. Kilopni mindenből, amit lehet, aztán vízözön. Majd lesz másik. De miből? Mennyiért? Azt az inkompetens barmot, aki ezekbe az állomáskba új metrószerelvényt beenged, nem lecsukatnám, hanem a szerelvények alá kötözném egy napra, aztán a gyógykezelése is lent történne. Az beteg. Tender? Mire? Takarítani kell, normális személyzet kell, folyamatosan karbantartani, felújítani, cserélni kell.
NEM ÚJAT KELL VENNI, HANEM MEGÓVNI A RÉGI ÁLLAPOTÁT!!
A 4 megállót 320 Ft-ért (szakaszjegy) tettem meg. Egy európai országban 1 EUR-ért annyit utazom, amennyit akarok időkorlát nélkül! Ott legalább látszik, hogy a jegyárat mire fordítják. A metrók este 8-kor 1-4 (!) percenként járnak, nem 10!
Szégyellem minden idelátogató turista előtt magam ezért és megértem, ha ezért nem jön ide. Sajnos. Azt is, ha ez alapján negatívan ítél. Sokkoló.
Legközelebb fényképezőgépet is viszek és közzéteszem.
Jó utat mindenkinek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Ide írhatsz megjegyzést. Ne feledd, szerző (aki írta a véleményt) nélkül nem tudhatom kinek köszönhetem.